Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 856 ggr
healing-mammut
2014-08-17 09:42

Getingstick??

Min franska vädur har ont i vä framtass. Svårt att se nånting pga pälsen, men han reagerar när jag tar i tassen och drar bort den från mig. Vad kan jag göra? Det har ju varit mycket getingar i år. Eller bin - ser ingen skillnad. Kanske han blivit stungen? 
Han är svullen och stödjer ogärna men äter dricker,kommer fram o gosar och han försöker tvätta sig men är obalanserad.

Fick svar från en annan sajt att försöka se om ev en gadd sitter kvar (vilket är svårt pga viltgrå färg och mycket päls) och såklart kontakta veterinär om han blir sämre alt inte piggar på sig inom några dagar. 

Någon som vet något jag kan ge för att motverka en ev allergisk reaktion samt lindra hans smärta? Någon ört eller nåt?

Annons:
[krysopras]
2014-08-17 09:56
#1

Om det är ett getingstick så är där ingen gadd kvar, getingar behåller sin gadd. 

Man ska tvätta stickstället med tvål och vatten. Man kan ta på alsollösning som kan lindra. Rölleka har traditionellt använts mot insektbett. Mina kaniner tycker om att äta röllikeblad men om man använder det mot insektsbett ska det nog vara utvärtes. 

Hoppas han snart är bra!

Upp till toppen
Annons: