Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 1213 ggr
[erika.tornlycke]
3/15/15, 10:35 PM

Vilken ras?

Hej! I framtiden hoppas jag kunna skaffa en jättekanin, tycker dock raserna låter nästan helt identiska utifrån vad jag läst (nu har jag bara precis börjat läsa på om raserna). Det jag vill ha är en kanin som är social, kelig och som funkar bra omkring andra djur (har två hundar som kaninen/kaninerna kommer vara omkring). Tanken är att när vi är hemma så ska de/n (vet inte än om vi ska skaffa en eller två - vad tycker ni? När vi inte är hemma så är det jag sambon och två vovvar som sällskap, men när vi inte är hemma kommer de/n vara i en avgränsad del utan hundarna för att undvika olyckor) vara lös i vår lägenhet så det är bra om den är lätt att bli rumsren. Våra hundar är hur snälla som helst och självklart kommer vi vara försiktiga och ta det lugnt när de vänjer sig vid varandra. Passar någon ras bättre eller beror det helt på individen?:) utseende mässigt tycker jag alla har sin charm så det är inget som påverkar

Annons:
Ravynsfair
4/25/15, 2:59 PM
#1

Beror helt på individ :)

Jag har tidigare haft en Belgisk Jättehona på 8,7kg, hon var som en speedad ekorre för det mesta, hittade alltid på hyss, haha.  
Orädd som få och riktigt mysig när hon ville, bodde då i en trea med sambo, 91,5kvm och hon hade hela lägenheten till sitt förfogande + uteplats. 
Fullt rumsren, hade en låda hon gick på.
Kallade henne för BJ i sportmodell. 
Att stora kaniner ska vara lugnare tror jag med andra ord inte riktigt på. 

Hon hade sällskap av en kasterad äldre dvärgvädurshane, när han gick bort så gjorde det en ganska stor inverkan på henne, hon tydde sig mer till oss och började lugna ner sig lite. 
Hon blev dock bara året då hon fick ett allvarligt virus i käkbenet och tandrötterna. 

Nu har jag en Belgiskjätte/Wienerkorsning på snart 4år. 
Stencool vid det mesta, lite blyg i början men blir snabbt kaxig när han är trygg. 
Han är okastrerad och det kan hända att det hamnar en bajsplutt här och var ibland, oftast i min hunds säng, haha!
Bor frigående i min lägenhet på 37,5 kvm när jag är hemma, om nätter och när jag jobbar så är han instängd i köket med hjälp av kompostgaller. 
Har en stor hund med en hel del jakt i sig, han är jättesnäll vid kaninen när jag är hemma men litar inte på honom och kaninen ensamma. 
(Även om jag ibland kommit hem och funnit båda sovandes i soffan)

Har ni plats så kör på två stycken men kastrera dem oavsett kön :)

Vad har ni för hundar? 
Skulle satsa på att leta efter de mer lite orädda ungarna i kullarna om det är ungar ni tänkt skaffa :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Kaninen Morris
4/25/15, 3:13 PM
#2

Jag hade en kanin förut som min familj delade med en annan familj…(lite konstigt)

Men den ändra familjen hade en hund och hunder bryde sig knappt. t.ex när kaninen var i soffan eller nåt så kunde hunden komma, kaninen bryde sig inte nåt dug inte hunden heller.

Du kan testa med nån stor kanin, de mindre kaninerna blir lättare rädd.

Men vissa kaniner och hundar passar inte. Men bara hundarna är snälla går det nog bra😉

Ravynsfair
4/25/15, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ligger i skrivande stund i sängen, bjuder på en pyrfärsk bild på mina grabbar :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[erika.tornlycke]
4/25/15, 9:10 PM
#4

Tack för svaren!:). Vi bor i en två på 59 kvadrat med liten täppa så plats har vi :). Kastrera hade vi tänkt göra då vi inte har intresse för utställning och vi ser många fördelar med att kastrera. Men då känns det mer som individ spelar roll och inte ras! Vi har en keeshond och en cavalier blandning. Noll jakt i båda:). Vi har även två deguer, cavaliern har vi ute samtidigt som deguerna (självklart under uppsikt) utan några problem, han är bara väldigt nyfiken och vill lukta på dem:). Keesen är större och unghund och lite klumpig så honom vågar vi inte riktigt än, deguerna är ju så små. Dock hoppade båda deguerna ut på hans rygg och sen ner på golvet idag när jag bara öppnade buren snabbt för att lägga in mat x). Dock var det inga problem, han ville bara lukta sen hoppade dem själva in i buren :). Så hundarna kommer inte vara några problem, inte i längden, dem kommer dock vara vääääldigt nyfikna och vilja hälsa ordentligt i början. Vuxen eller unge har vi inte bestämt, blir nog vad som passar när det blir dags:). Så kaninerna har stor glädje av varandra? Jag har läst både det och att många kaniner inte bryr sig så länge dem får sällskap av människor eller andra djur

[erika.tornlycke]
4/25/15, 9:12 PM
#5

#3 det är just sånna urgulliga bilder som gör att man blir sugen på kanin ;) båda våra hundar är riktiga myspellar så lite kaninmys hade dem nog tyckt om;)

Jo3ef1n
9/29/15, 5:03 PM
#6

#3 Vilken mysig bild!

Det kan bli svårt att lära kaninen och hundarna att trivas ihop till en början. Alla tre går nog att ha tillsammans. :) De kan trivas i en större familj med andra djur. Man får vänja dem sakta göra sällskap med andra djur till något trevligt.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
[RC1393]
9/29/15, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#7

Jag har tysk jättescheck och fransk vädur. Frassarna kan jag inte uttrycka mig så mycket om egentligen eftersom jag bara haft en, men tyskarna har jag tidigare fött upp och hunnit ha några stycken av.

De är väldigt majestätiska, de rör sig alltid med full medvetenhet om att de är bäst i världen men ändå är de ödmjuka. Stort självförtroende utan att ha ett stort ego om man säger så. Det är mycket energi i dem och de hittar gärna på saker på egen hand om de får tråkigt. 

En vacker sak jag såg på LU´, min gamla grabb Tiger och min nuvarande kille, Levai, dock ej nyaste bilden men får duga… Och så smet ju visst mitt lejon Locke med på en bild.

Jo3ef1n
9/30/15, 8:58 AM
#8

#7 Tysk jättescheck är sagolik. ❤️Jag tror att dem funkar bra bland andra djur eftersom dem verkar ha så bra psyke och självsäkerhet.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: