Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 1158 ggr
Rorvers
3/17/15, 11:14 PM

Hus till innekanin?

Hej! Jag får snart hem en Frasse som ska vara frigående inomhus. Tänkte höra om ni tycker att man måste ha ett hus till dom då? Jag hade ett hus till min TJS men han växte snabbt ur den och jag hade svårt att hitta ett nytt tillräckligt stor för honom. Är det endast viktigt för kaniner som bor utomhus att ha ett hus? Inomhus lär de ju hitta andra ställen att gömma sig/sova på, eller?

Annons:
emms
3/17/15, 11:28 PM
#1

Hus är nog svårt att hitta i tillräckligt stor storlek. Ska med skaffa en frasse snart som ska gå fritt men kommer ha en liten bashörna till honom i min garderob till en början. Men jag tänkte bygga en sitthylla till honom istället för ett hus. 

Tänkte köpa lite virke, hade tänkt mig en platta OSB eller plywood och sedan 4 enkla ben och måla det så det blir lite snyggt.

Är ju lag på att ha en hylla som dom kan sitta på och vara under, men har man kaninen helt lös finns det ju inomhus ändå, stol, säng, soffa tillexempel. 🙂

Emma

VildaVittra
3/17/15, 11:36 PM
#2

Jag skulle ha ett hus även om kaninen kan gömma sig på andra ställen, så den har sin egna ostörda bohåla där den kan få ha en massa halm.

Nu vet jag inte exakt hur stor en jättekanin är då jag aldrig sett en, men jag byggde ett sånt här hus till mina: http://hallbarlivsstil.ifokus.se/articles/526698318e0e745ae0000f41-bygga-ett-ikea-kaninhus?articles-1
Det är riktigt rymligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rorvers
3/17/15, 11:38 PM
#3

Kul att du också ska få en frasse! :) Jag har ju en underdel i min garderob som jag inte använder, som jag kanske kan göra något av till honom, dock så har jag dörrar på den och har en mamma som stör sig otroligt mycket på öppna garderobsdörrar haha! Han kommer ha en bur från början som står öppen hela tiden, medan jag lär han att gå på toa osv och den har jag tänkt stänga på natten, endast från början då. Men det är mest då jag tänker att han kanske vill ha ett hus att sova och hoppa upp på. Vet inte riktigt hur stor han är när han kommer till mig, eftersom jag hämtar han 1 månad efter han är leveransklar så jag vet inte om han redan växt ur ett vanligt hus. Men när han blir helt frigående kanske det funkar med endast stolar och andra möbler som du sa!

Rorvers
3/17/15, 11:41 PM
#4

Vad snyggt hus! Har sett folk som haft en vanligt tex TV-bänk och haft kaninens/kattens toalåda där inne. Så det är mer undangömt, men jag undrar om det skulle lukta mera? Skulle iallafall vara kul att göra att han har bajslådan i ena sidan och ett krypin på andra sidan av bänken.

emms
3/17/15, 11:51 PM
#5

#3 Ja om du ska ha honom i en bur i början så måste dom ha något, hus man köper i djuraffär och så tycker jag är för små även för dvärgkaniner, men om du hittar ett stort så går det nog ha till honom i början! När dom är i den åldern så är dom ungefär lite större än en dvärgvädur.

När jag fick hem min första frasse vid 9 veckors ålder så va han ungefär lika stor som min dvärgvädur i större modell. Jag hade tänkt göra som dig och ha honom i gaderoben (är en walk in closet där jag tagit bort dörren så han får det ganska stort) innan han lärt sig gå på toa osv men tycker att en hylla funkar utmärkt. Mina kaniner har aldrig varit ett fan av sina hus. Dom har legat ovanpå men aldrig i.

Emma

Katti
3/17/15, 11:51 PM
#6

Min erfarenhet är att kaniner sällan går in i sina hus. Däremot sitter de mer än gärna på taket, så hylla är mycket bättre. Den kan de även vara under!

Eftersom kaniner i det vilda har gångar under jorden så är de noga med att ha reservutgång. Annars är det liksom kört när minken kommer… Så har man ett hus som kaninen inte utnyttjar man man prova att göra en dörr till. Ofta används huset då!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: