Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 884 ggr
DeniceP
2015-05-03 08:49

Vilket kraftfoder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har råkat förälska mig i en BJkorsning som ev kommer att få flytta hem till mig om ca 2 veckor. Hö kommer jag att köpa ifrån uppfödaren, men jag funderar så över kraftfoder. Jag är en sådan där som råutfodrar alla mina djur, alltså vill jag inte ge något som blivit tillagat på något sätt, som typ pellets. Jag vill bara ge obehandlade råvaror! Så… Vad ska jag ge som kraftfoder?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
VildaVittra
2015-05-03 08:58
#1

Varför inte först kolla om kaninen ens behöver kraftfoder? Är höet av bra kvalitet så är det mycket möjligt att denne inte behöver mer än det.

Jag ger tillskott enbart vintertid när det är riktigt kallt (angora och sachsengold, varav angoran tillhör en sådan ras som anses behöva kraftfoder) med hel havre och morötter. Sedan lite torkade örter osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DeniceP
2015-05-04 11:06
#2

Är det säkert? Jag blev alltid utskälld för att Marsvinen inte fick kraftfoder, och jag läser överallt att just BJ/korsningar äter flera dl om dagen! Hade man kunnat slippa hade det varit perfekt!! Han kommer äta färskt hö från bonden, enligt uppfödaren är det noga kollat och av bra kvalitet. Han kommer givetvis få grönsaker, örter osv regelbundet. Kommer bo inne förutom att få komma ut i betesbur osv under fina sommardagar! Hur märker man om kraftfoder är nödvändigt?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

VildaVittra
2015-05-04 11:40
#3

#2 Det märker man på att kaninen börjar förlora vikt. Så kontrollväg honom med jämna mellanrum och känn igenom kroppen. 
Folk går ju på reklam hur lätt som helst och tror att man visar djur kärlek genom att slösa massor med pengar på dom, foderfabrikanterna vill ju sälja så mycket som möjligt, så de sår frön i folks huvud att djuren inte klarar sig på deras naturliga föda. Givetvis är det inte sant.

Vi har en tråd på hållbar om hur man kan grodda havre så kallat fodder och ge som tillskott till kaniner, så är ju tillskottet naturlig form istället för små torkade korvar. Sedan på barf har jag startat en tråd om att barfa kaniner.

Vi som sysslar med produktionskaniner har ju sett kaninerna även på insidan så att säga och kaniner som äter pellets har oftare sjuka inälvor än djur uppfödda på naturlig kost. Så man kan inte bara gå på att "pälsen blir fin av pellets" och då tro att kaninen är frisk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DeniceP
2015-05-05 13:28
#4

Du räddar mitt liv här, jag vet precis hur den där skitmaten påverkar djurens kroppar, det är anledningen till att både hundar, katter, illrar och råttor barfas här hemma!

Kanontack till dig, nu kan jag ta hem min kanin med gott samvete! <3

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Upp till toppen
Annons: