Annons:
Etikettflera-kaniner-tillsammans
Läst 851 ggr
Rorvers
5/5/15, 1:00 AM

Vilka andra kaniner har ni?

Hej! Funderar på att skaffa en kompis åt min Frasse då han är väldigt sällskaplig och hos hans uppfödare låg alla kaniner i en hög och sov. Har dock problem med att Veta vilken ras. Bör man endast ha en jättekanin eller kan mindre raser funka också? Har ni någon kompis till er frasse/jätte (alltså som bor/lever tillsammans) Vilken ras har ni, hur funkar det? Var det svårt att sätta ihop dom? Behövs det en till bajslåda (tänker på revir). Har det hänt att de inte funkar med varandra vad har ni gjort då? Vad funkar bäst kastrerad hane med hane eller kastrerad hane med hona. Skriv gärna allt ni kan och vad ni tycker. Skicka gärna bilder! Jag har ingen vana av att sätta ihop kaniner så jag vill veta av er som har erfarenhet :)

Annons:
Namiko
5/8/15, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag har tre kaniner tillsammans. En Belgisk jätte, en belgisk hare (båda kastrerade honor) och nytillskottet är en lejonhuvad kanin (hane). Det fungerar alldeles utmärkt då jätten är den fegaste kaninen här hemma som inte vågar säga emot dom andra två alls. Jag hade inte vågat ha en liten kanin tillsammans med en bossig jätte. Det var en hel del tjafs när jag introducerade min då 4 månader gamla jätte till min vuxna hare men lillkillen gick det helt smärtfritt med.

Jag har ingen erfarenhet av hane+hane men har bara bra erfarenheter av kastrerad hane+hona. Kastrera gärna honan med när hon är gammal nog för det. Mina delar toalåda, dom har två stycken men det är mest den ena som används. Det viktigaste är att dom har gott om utrymme och plats att komma ifrån varandra så dom slipper vara tillsammans hela tiden. Det finns mycket att läsa just om ihopsättning av kaniner så jag tar inte upp mer om det och lägger in lite bilder istället.

Bilden där dom äter tillsammans är tagen 10 minuter efter att jag släppt ihop alla tre. Den andra bilden är tagen två dagar senare och man kan nätt och jämt se lillens öron bakom tjejerna. Storleksskillnaden påverkar inte alls hos mina kaniner och dom är en perfekt trio trots att det skiljer över 4kg mellan jätten och lillen. Det handlar om att hitta kaniner vars personligheter passar ihop, storleken spelar mindre roll.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maleficum
5/11/15, 11:38 PM
#2

Min kusin har en Belgisk jätte och en lite holländare (troligen korad med dvärgkanin) och det funkar utmäkt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JasmineRyden
7/5/15, 11:53 PM
#3

Har haft bj med korsning lejonhuvad dvärgvädur gick bra fick ha hela lägenheten att röra på sig

Upp till toppen
Annons: