Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 1543 ggr
Rorvers
2015-07-01 02:28

Kanin i mindre lägenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har blivit så att jag ska flytta till en 1:a då mina föräldrar flyttar utomlands till hösten och då ska min Franska vädur följa med mig. Han har bott inomhus och varit helt fri i mitt rum i våras och var relativt bra på att gå på lådan. Kan hända att bajs kommer på golvet, men kisset hamnar i lådan förutom då han blir arg att sängen luktar för mycket tvättmedel och han lämnar revir. Tycker även han har blivit skvättig nu vid nya ställen, tex byte av bur, men det är inte super mycket. Hoppas på att bryta det beteende genom kastrering innan vi flyttar till lägenhet. Att han kissade i sängen bröt jag genom att flytt plats på sängen, set hjälpte tills att han fick tråkigt för jag var borta väldigt länge en dag. Och det är just den här understimulansen jag är rädd för, för jag tror det är då han gör dom där dumheterna. Han har normal energi, tycker han var lite lugnare när han bodde inne förutom att allting skulle vältas omkull. När han inte får uppmärksamhet så blir han sur, han är en väldigt gosig kanin. Han brukar inte vara och bita på saker utan håller sig till sina leksaker. Jag är rädd för att han ska bita på väggarna eftersom det är en hyreslägenhet. Hur hållet jag igång honom i en mindre lägenhet? Jag har så att jag kan ta ut honom i sele, men när det blir vinter så blir det för kallt och på somrarna kommer han vara i sommarstugan. Jag jobbar ganska sent på nätterna och är då orolig att han känner sig ensam. Har funderar förut på att köpa en kompis till honom men tror inte det går i den lilla lägenheten. Har en katt också som han gör bra ihop med och som är väldigt försiktig. Tror ni att en katt och en kanin skulle dela låda? Eller skulle det bara vara i mina drömmar? Skulle gärna vilja se en kattlåda på toan och sen en vattenskål och varsin matskål då lägenheten verkligen inte är stor. Jag kommer inte kunna stänga in honom någonstans då han är för stor för burar och hatar dom, kommer inte heller ha plats för att göra en mindre inhängnad. Skulle det funka att ha honom på toan när jag inte är hemma, eller är det hemskt? Har har ju bott i bara mitt rum som är mycket mindre än lägenheten men då var ju även han mindre. Jag vet även att han trivs att bo inne då han trivs med sällskap Vad tror ni? Är det taskigt mot honom att ha honom där? Hur gör jag för att inte få Hö öveeeerallt och lukten? Är det något man får leva med? Det blev en väldigt osammanhängande text men jag vill gärna ha tips från er som har kaniner i lägenheten och samtidigt är lite inredningsgalna haha.

Annons:
[hannaaeeriksson]
2015-07-01 06:52
#1

Läste inte hela men jag har själv min jätte i lgh och hon ska få ungar tom, så plats tror jag inte gör så mycket, så länge han inte känner sig instängd. Tidigare hade jag min tjej i bur och då skaka hon galler och gillade inte att inte få vara med, men nu håller hon sig ändå mest i sitt hörn. Jag har satt kompostgaller kring lådan och hängt hö-häck och vattenflaska där, så slipper jag hö överallt (dock inte nu när hon är dräktig^^) Sen har jag lite hö i själva lådan som hon kan böka med osv. Har en stubbe som hon kan hoppa upp och ner på och lite pinnar och gott ibland, men inte så mkt inredning, utan hon hittar själv sina ställen vart hon kryper in osv. Jag tror att så länge din kille får vara vart han vill så blir han inte understimulerad :) Att ha kattlåda och kaninlåda i ett kan jag inte svara på, min kanin och hund vill ex inte dela vattenskål så att dela kan vara lite svårt men du kan ju pröva:) Ang lukten -byt lådan ofta och vädra med fönster så löser det sig lite iaf :) Så länge han inte biter sönder saker så tycker jag att du kan ha honom lös när du är borta med- och annars kan du ju kaninsäkra :)

Jo3ef1n
2015-09-25 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Man kan ha en frasse i en mindre lägenhet. :) Jag har min jätte i lägenhet och det går bra. Mycket gnagarträ och olika leksaker är bra så att dem inte får för sig att gnaga på inredningen.  Stora kaniner som har tråkigt kan göra oväntade saker när man är borta.

Så om du har dyr soffa osv så kan det vara bra med en bur eller hage där han kan vara medan du är borta. :)

Kastrering är oftast att föredra på hankaniner eftersom dem oftast är mycket mer revirmärkande, dem kan ha svårt att bli helt rumsrena. Deras urin luktar mycket mindre när de är kastrerade och dem blir mycket mindre revirmärkande.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: