Annons:
Etikettutekanin
Läst 3641 ggr
fiafia89
7/11/15, 5:50 PM

Tips på bur/hage?

Funderar på att skaffa antingen en Belgisk jätte eller tysk jättescheck.  Vill ju såklart att den ska ha så mycket yta som möjligt att röra sig på och skulle tacksamt ta emot bilder och tips på hur ni gjort era hagar och "hus". Och hur bor era kaniner på vintern?

Annons:
Zabbio
7/11/15, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Ute eller inne? :)
Många bygger inne-burar av kompostgaller till jättarna. Exempelvis en platta (OSB) med  fastlimmad vaxduk eller målad, som botten.

Så här såg min ut, dålig bild,  men… man kan ju göra dem snyggare också, med ram runt osv.
Rekommenderar inte dörrmattor som jag hade.. hittade Rufs död en morgon, tror att han kan ha ätit av mattan i ett hörn jag inte såg. :(

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
7/11/15, 6:15 PM
#2

Till uteburar rekommenderar jag att man bygger med putsnät och rejäl träkonstruktion.  Putsnät håller både råttor, vesslor och de flesta hundar och rovdjur ute.

Jag hade två burar som byggdes till en, utomhus som man kan gå in i, med trägolv. Och en ombyggd box i stallet. Hade även en flyttbar rasthage av kompostgaller, med nät-tak men som de kunde gräva sig ut ur så den var bara för dags-bruk.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fiafia89
7/11/15, 6:23 PM
#3

 Utebur är det jag söker :)

Zabbio
7/11/15, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det här är mina två fristående uteburar :) Sen fanns det ett trä-bo inne i varje och tunnlar. Lite olika inredning i form av grenar, stenar osv.

Lite skevt då det från början skulle bli en hage, sen ändrade jag mig..sen lade jag in golv.. och väggar..  och tak.. från början var deras skydd endast trä-boet och skuggan från träde och muren bakom, men sen byggdes det på.

Ett tips är att bygga med lastpallar som golv/grund. Då blir buren upphöjd från marken och därmed laglig på vintern, de är billiga och stabila :) Lägg en skiva över eller fyll i mellanrummen på bräderna på nåt annat sätt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kaninhoppare
7/12/15, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min jätte är ännu liten, men såhär ser hans bur ut. Just nu får han vara ute under dagen men ej på natten. Då han blir stor är det tänkt att både hage och bur ska vara tillgängliga för honom dygnet runt och på dagen ska han få springa lös i trädgården för större yta. 

Buren mäter 210x120x100 inuti. Hagen ca 2,5x4m. 

Hagen är gjord av färdigköpta stolpar från Jula, ett  svart, ganska enkelt nät med en höjd på 1,5 m och lite minknät längst ner som även är nergrävt i marken en bit. Nätet som syns ovanför är vanligt jordgubbsnät för att hålla fåglar och katter borta från lillen :) 

Om du bor på landet och har mycket plats skulle jag rekommendera att bygga en stor, säker hage med tex en hundkoja som skydd som man höjer upp en bit från marken :)

Medarbetare på Jättekanin

JossanH
7/15/15, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Har precis skaffat min första jätte som bor tillsammans med vår andra kanin som är blandning mellan frasse och vädursblanding. Mina bor i en del av ladan som är ca 11 kvm med lucka ut till en utebur som är 7,5 kvm. När vi är med får de även springa i en rast hage ibland men där får de inte vara om vi inte är i närheten pga rovdjur. Ska man bygga utebur så bör man ha den ordentligt säkrad för rovdjur. Jag kör alltid putsnät som golv, tak och sidor. Jag har illrar och vet vad dom är kapabla till om man får besök av en sådan…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: