Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 1296 ggr
Rorvers
2015-07-16 11:55

Oregelbunden vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tycker att min Frasse på över 6 månader är liten för att vara en fransk vädur. Han väger 4 kilo och jag tycker att han ska väga minst 5 vid det här laget? Han verkar också gå mycket upp och ner i vikt. Han var minst i kullen men växte på sig och han ammade tills han var flera månader. Tycker hans mamma var stor när jag träffade henne och han var samma storlek som syskonet som var kvar när jag hämtade honom. Under hans uppväxt har han fått omkring 3 msk med pellets, örter, sallad, kål osv + hö. Gav han även en del ärtor. Nu får han bla sallad, örter, morötter sen banan eller äpple på helgerna. + en näve pellets. Har inte velat ge honom mer pellets för han slutar direkt med hö när han får för mycket, bara det jag ger han nu är på gränsen. Han är ute i en hage hela dagarna och även lös på gräsmattan när vi är ute, så han är väl en normalt aktiv kanin. Tror inte att det jag ger honom är för lite? Jag har inga problem med att om han skulle vara liten i storleken men att han går upp och ner i vikt hela tiden oroar mig. Vad kan jag ge för att han ska lägga på sig mer?

Annons:
Rorvers
2015-07-16 11:56
#1
Rorvers
2015-07-16 11:56
#2
Rorvers
2015-07-16 11:56
#3

.

emms
2015-07-17 19:37
#4

Min frasse på 4 månader får runt 2dl pellets varje dag. Dock är han duktig med hö ändå! Men blir ju lite problem när dom slutar käka hö. :/

Ett alternativ för att "göda" honom lite är att ge solrosfrön eller havre. Behövs inte så stor mängd för att det ska göra skillnad. 1-2 teskedar per dag borde få honom att lägga på sig lite. Då kanske han har lättare att hålla en jämn vikt. 

Dock så ser han väldigt fin ut i kroppen, och ger man för mycket blir han ju istället tjock. Om det var meningen att han skulle växt snabbare så skulle han gjort det och istället varit smal tycker man. 🤔 

En grej man kan kolla över är att se om han har mask. Dom blir hungrigare men smalare över ryggen och rundare om magen. Finns ett set man kan köpa för katt&hund som man skickar iväg och så testar dom om det finns spår av maskägg osv i bajset. 🙂

Emma

Rorvers
2015-07-19 12:43
#5

Tack för svaret! Vart kan man köpa havre? Jag ska absolut testa honom för Mask för säkerhetsskull

emms
2015-07-19 15:02
#6

#5 Hitta havre är lite av mitt problem med 😉 Tror det går att köpa på typ granngården men det är ju så stora säckar! Känns som om de hinner bli dåligt fort. 

Om du rider eller känner någon som rider så kanske du kan fråga om stallet vill sälja lite till dig. Många som har havre. 

Jag kör på solrosfrön här hemma. Det är lätt att hitta 🙂

Kom på nu att det finns ju andra former av havre att hitta! Mathavre kan man ge och havregryn, man kan blöta så det inte sväller i magen så mycket. Många kaniner gillar havregrynsgröt. 🙂

Emma

Annons:
Upp till toppen
Annons: