Annons:
Etikettutekanin
Läst 968 ggr
smackisoblacky
2015-07-19 19:27

Ha kanin lös på gården?

Hej, jag har en Frasse på 4 månader. Hon är väldigt sällskaplig och orädd, blir superglad så fort jag kommer. 

Jag vill att hon ska må så bra som möjligt, just nu har hon en hage på 3x3 meter som hon spenderar hela dagarna i. Men jag vill ha hon lös på gräsmattan när jag har koll på henne, men vet inte om hon skulle sticka. 

Jag har tänkt att öppna grinden från hagen och se om hon vill ut, bara i några minuter den dagen, och längre nästa dag. Är det ett bra sätt att testa? Jag tar gärna emot fler knep och förslag!

Kram / @Ruth_thebunny

Annons:
Kaninhoppare
2015-07-19 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min belgiska jätte är lika gammal, och han har alldeles nyligen fått pröva på att vara ute lös. Nu bo vi visserligen i stan, med vägen nära, men vi har ett staket som ringar in mestadels av gården. 

Jag såg till att sätta ut galler där han absolut inte fick vara. Sedan släppte jag honom lös med ett katthalsband på, så man hör vart han går. När han går till ställen han inte får vara på, exempelvis där gården tar slut, så puttar jag honom försiktigt på nosen och säger "nej". Nu räcker det att säga nej så förstår han att där är det stopp. 

När han ska in ropar jag på honom. Om kaninen inte kan komma på inkallning kan man locka med favoritmaten. Se till att hålla koll på henne ordentligt i början bara/ gå efter henne kaniner blir ju lätt skrämda 🙂

Här kommer en bild när min hane fick utforska gården för första gången på fri fot 😃

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
2015-08-01 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#0 Om du är rädd att hon smiter använd sele och flexikoppel i början. Hagen är hennes trygghetszon men ett hus eller transportbur kan du placera ut på ett ställe där du har uppsikt. Lycka till! Ler

#1 Fin! Min är också 4 månader och viltgul. Han har 45 kvm yta att röra sig på men hallen är hans trygghetszon. Han går bara in i vardagsrummet ibland. Jag planerar att flytta till en gård när det passar. 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Kaninhoppare
2015-08-02 19:53
#3

#2 Vilken maffig pojke du har! Min Alvin är så liten och ranglig, får hoppas han växer till sig.

Mysigt med frigående inomhus 😍

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
2015-08-04 12:21
#4

#3 Alvin ser jättebra ut, vältränad och allt. 😉 Det vore bra för min Gustav på bilden att få vara ute också. Men det passar bäst om jag bor i hus.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: