Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 685 ggr
Jo3ef1n
7/31/15, 7:04 PM

Kalorier i Selective jr

Hej, finns det någon här som vet hur många kalorier ''per 100g'' det finns i Selective junior? Jag köpte nyss detta foder till min ungkanin, och det känns viktigt att veta hur mycket jag ska ge honom. På förpackningen står det 195 kalorier per portion, men hur mycket är en portion?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
Jo3ef1n
7/31/15, 8:06 PM
#1

Jag gissar på att en portion är 50g, alltså 390 kalorier per 100g. Han väger 4,5 kg och är 4 månader, växer fortfarande; Så jag tänkte ge honom 65 gram per dag vilket ger 250 kalorier. Förutom fodret äter han inget med mycket kalorier. Vatten och hö har han fri tillgång till. Blir det bra med 65 gram?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Kaninhoppare
8/2/15, 8:02 PM
#2

Vet inte hur mycket 65 gram blir i dl? Hur många dl ger du? 🙂

Min i samma ålder får 3 dl pellets om dagen. Använder också Selective Jr samt Stampe. 

Det här med hur mycket en växande jätte ska ha är det ju mycket olika åsikter om. Vissa ger knappt 1 dl, andra ger fri tillgång. Det är nog väldigt individuellt vad kaninerna behöver i växtfasen för att hålla hullet. Jag har experimenterat mycket, och har kommit fram till 3 dl är lagom för min. Men då är han också väldigt liten och kräver mer än bara hö för att växa som han ska.

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
8/3/15, 12:43 AM
#3

#2 Okej, va bra att veta. Selective Jr verkar väga 30g per dl. Jag ska börja vänja honom vid det fodret. 🙂Han äter 3 dl av Cuni Complete per dag, det väger ca 25g per dl men innehåller lika många kalorier. Så jag tror att jag ska ge 2,5 dl av Selective Jr. Tack för hjälpen! 😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: