Annons:
Etikettnya-medlemmar-presentation
Läst 1161 ggr
Jo3ef1n
8/6/15, 10:44 PM

Mitt intresse för jättekaniner

Hej! Jag är ganska ny här på Jättekaniner så jag tänker berätta lite om mig själv och mitt intresse.

Jag går skola på dagarna medans mina fritidsintressen är bland annat djur & hälsa. Jättekaniner har alltid fascinerat mig. Dem raser som jag mest har erfarenhet av är Belgisk jätte och fransk vädur. Jag har både haft utekanin och frigående inomhus. När jag var 6 år fick jag min första Franska vädurskanin, den bodde utomhus vilket passade bra då jag bodde på landet. Mitt intresse växte och jag började lära mig om bland annat utställning. Jag läste om beteenden men lärde mig mest av att se hur kaniner lever och kommunicerar. Sedan blev det ett uppehåll från vädurarna, jag hade mycket i mitt skolarbete att göra. Men intresset fanns kvar.

Nu, efter uppehållet har jag återigen blivit ägare åt en jättekanin, därför ser jag fram emot att lära känna nya folk här. Jag söker alltid ny information för att lära mig om skötsel & aktivering. Eftersom jag älskar min jättekanin så hoppas jag att det snart blir mer aktivitet här på sajten.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
Jo3ef1n
9/14/15, 11:15 PM
#1

Jag uppdaterar nu den här tråden ;D

Efter att jag har varit medlem på sajten ett tag har jag mer att berätta om mitt intresse. Främst om min Belgiska jätte Gustav och mina tidigare Frassar.

Eftersom jag har en jätte inomhus är jag i nuläget intresserad av deras behov. Behovet av att gnaga är utan tvekan det största. Jag har köpt många gnagarleksaker som Gustav sysselsätter sig med i timmar.  :)

Han gillar också att jaga godisbollen som jag fyller med pellets. Nästan all pellets läggs i godisbollen för att uppmuntra födosöksbeteendet.

Jag forskar om allt som har med jättekaniner att göra eftersom det är ett av mina största intressen. Ändå är jag betydligt mer ''hemma'' i fråga om jättekaninernas beteenden och behov. När det kommer till Avel, Genetik och färger är mina frågor många.

Även om jag inte är insatt i färger och teckningar just nu så tycker jag om att läsa om sådant. Jag har visserligen varit uppfödare en gång i tiden, men sådan kunskap kommer från många års lärdom.

Jag är alltid lika nyfiken på vilka färger som passar ihop och vilka egenskaper som är viktiga för respektive ras.

Om ni är kunniga inom det här området så tveka inte att höra av er till mig eller skriva i tråden, det finns mycket värdefull kunskap att dela bland alla oss med jättekaniner. Det finns även en hel del om just jättarnas egenskaper känns viktigt att ta reda på.

Mina favoritfärger hos jättekaniner är egern, vit blåögd, chinchilla och alla viltfärger samt järnfärg i de ljusa varianterna. Jag gillar också schecktecknat och manteltecknat.

Ni kanske undrar vilka färger mina tidigare jättar hade. Jag har ägt 2 hankaniner i färgerna viltgrå, 2 honkaniner i färgerna blå egern & järngrå och slutligen en hankanin som var blå manteltecknad. Jag skulle gärna vilja visa bilder men hade ingen digitalkamera på den tiden. :D

Om ni har frågor, synpunkter eller vill veta mer kan ni skriva i tråden eller skicka ett meddelande!

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Galenidjur
9/20/15, 2:06 PM
#2

Åh, godisboll, vad smart! Det måste jag skaffa.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Jo3ef1n
9/20/15, 2:26 PM
#3

Ja, gör det! 🙂Det brukar vara bra tidsfördriv och bra för rastlösa jättar. Gustav brukar bokstavligen lyfta upp bollen och kasta i golvet för att godiset ska falla ut.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: