Annons:
Etikettutekanin
Läst 634 ggr
healing-mammut
8/12/15, 9:53 PM

Kaninslagsmål

Hej på er. Min franska vädurshona har återigen gett sig på att försöka dominera hanen. Nåt som han tydligen inte uppskattar för det hann bli slagsmål innan jag såg att de på nåt sätt befann sig i samma rastgård…vet inte hur de lyckades med det. Hur som helst. Hon har en stor pälstuss halvt bortriven /uppsliten. Hon var stressad och låg och tryckte i sin hörna då jag upptäckte att de kommit i hop. Det var inte något blod men det ser ut som att man ser skinnet liksom. Kan inte förklara. Men som att hela pälsen och det tjocka under pälsen är borta. Det finns ju ingen veterinär som tar emot nu så vad ska jag göra?? Jag sköljde med ljummet vatten och gav lite Metacam (smärtstillande och anti-inflammatoriskt) som hon fått ord tidigare. Kan det vara ett köttsår fastän det inte är blod? Hon är nu i en transportbur med handduk som underlag. Vad göra tills i morgon?

Annons:
Kaninhoppare
8/13/15, 9:15 AM
#1

Kan du försöka få en bild på såret? Sålänge det inte blöder bör det ej vara någon fara. Hur mår hon i övrigt? Är hon fortfarande i chock och varken äter eller dricker bör du se till att hålla igång magen med stödmatning.

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
8/13/15, 1:58 PM
#2

När hon har vilat upp sig kan du låta henne skutta runt lite försiktigt, så att du ser hur hon rör sig. Då är det lättare att bedöma om det är chocken som gjorde att hon satt ihopkrupen eller om någon muskel är skadad.

Se upp så att eventuell päls eller annat inte lägger sig över såret.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

healing-mammut
8/14/15, 1:07 PM
#3

Hon har ätit både pellets o 1 äpple. Ringde vet som sa att de inte gör nåt annat än tvättar rent så jag fick rådet att tvätta 3 ggr dagligen med klorhexidinlösning o hålla koll så det inte blir infektion. Hon är bättre men har ont. Äter o gosar - men korta stunder. avvaktar under helgen. Tack för ditt svar!

Upp till toppen
Annons: