Annons:
Etikettinnekanin
Läst 5249 ggr
ElmerKrudd
8/20/15, 12:32 PM

En jätte inomhus?

Jag och min sambo planerar att skaffa en flickvän åt vår kastrerade dvv vi väl ar flyttat. Det lutar åt en holländare men vi har även funderat på en BJ så jag skulle vilja ha lite input från er med erfarenhet av just den rasen. Går dem att ha i en lägenhet? Går det att ha med en dvv? Hur är den i lynne? M.m. Vi kommer isåfall ha ett halvt rum åt dem som de får vara i när vi inte är hemma (precis som nu) och sedan ha öppet när vi är hemma så alltså kommer de ha ca 80 kvm att röra sig på. :) Honan kommer kastreras om vi känner att det behövs (om hon blir allt för grinig vid brunst, brunstar väldigt ofta osv. Vi har även två katter så ni med erfarenhet av jätte + katt får gärna berätta vad ni tycker också ^^ Mvh

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Annons:
[hannaaeeriksson]
8/21/15, 3:36 PM
#1

Skulle inte ha dvv och bj tillsammans på grund av storleksskillnaden, blir det bråk så är det kört. För övrigt går det prima att ha jätte inomhus, har min TJS frigående i lgh och det är så mysigt så , upp i sängen och sånt ;)

ElmerKrudd
8/21/15, 4:56 PM
#2

Det är sant :) Kanske får bli en holländartjej till han ändå. Vilka olika jättar finns det och hur stora blir dom ungefär? :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Kaninhoppare
8/23/15, 3:15 PM
#3

Jag tror inte det är något problem med en Belgisk jätte och en dvv tillsammans. Dock kan det ju bli problem om bj:n är väldigt dominant då den lätt kan skada den lilla kaninen. Du kanske kan låna den nya kaninen ett tag istället för att direkt köpa den för att se om det funkar? :) 

 I lynnet är den belgiska jätten oftast väldigt social och trevlig. De blir lite som en hund, tycker om att vara med och se vad som händer. Personligen tycker jag de blir mer sociala än små raser. De blir inte heller lika "sprättiga". Det är ju dock självklart individuellt. 

 De tre jätteraserna är just Belgisk jätte men även tysk jättescheck och fransk vädur. Om du vill ha en mer harmonisk och lugn kanin brukar frassar stämma in på det. En bj är oftast lite nyfiknare och piggare. 

 Belgisk jätte väger oftast runt 7-9 kg. Tysk jättescheck väger enligt standard från 6 kg och uppåt . Fransk vädur ska enligt standard väga minst 5,5 som vuxen. Det skiljer alltså inte så mycket mellan raserna.

Medarbetare på Jättekanin

Jo3ef1n
8/23/15, 3:25 PM
#4

I Sverige räknas fransk vädur, Belgisk jätte och tysk Jättescheck till jätteraserna.

Våra jättar blir högst 10 kg men i Amerika finns Jättar som kan väga över 20 kg. :)

Läs om våra svenska Jättar här: http://jattekanin.ifokus.se/articles/4d71469ab9cb46222705b251-vad-ar-en-jattekanin?articles-4

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

emms
8/24/15, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har ju en fransk vädur inomhus. Kan verkligen rekommendera den rasen, otroligt mysiga. Igår när vi var ute i sele kom Mio fram och la sig bredvid mig och ville bli klappad. Att han väljer att söka sällskap när man gör något så spännande som att vara ute i sele tycker jag beskriver rasen bra.

Har haft 2 franska vädurar och dom jag har haft är väldigt fästa i mig. Dom är jättesnälla mot andra personer och kelar hos nya människor också men det är någonting som gör att dom tyr sig mycket till sin husse/matte. De andra kaninerna jag haft har varit lika mot alla och inte fäst sig speciellt vid en människa.

Att ha en dvärgvädur med en fransk vädur hade nog inte varit något problem. Rasen är ganska lugn och har aldrig hört att dom inte kan komma överens med andra kaniner. Dom verkar ofta fungera bra i par/grupp. 

Nackdelen med en jätte inomhus är ju storleken och styrkan. Gnager en liten kanin på något så hinner man oftast avbryta dom innan skadan blir allt för stor. Med en stor kanin räcker ett litet nafs för att det ska bli skador. Har dock haft tur med mina franska vädurar, dom har inte velat gnaga på inredning och sånt alls. Även varit duktiga på att gå på låda och sådär. 

När det gäller katter så har jag hört att de oftast är katterna som är rädda för kaninen. Vet en fransk vädur som fanns här på forumet för ett par år sedan som va bästis med katten på gården. Dom låg och sov tillsammans.

Slänger in en bild på Mio :)

Emma

Upp till toppen
Annons: