Annons:
Etikettboende-och-rasthagar
Läst 2337 ggr
Jo3ef1n
9/22/15, 7:00 AM

Hur bor era jättekaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Här kan ni lägga upp bilder och berätta hur era kaniner bor. Det är intressant att se olika exempel på hur jättar kan bo. Om man planerar att ha kanin utomhus i framtiden så är förslag på hagar också intressant.

Snart ska jag flytta till en större lägenhet med tillhörande uteplats. Jag ser fram emot att kunna ta ut min Jätte på gräsmattan nästa sommar.

Gustav bor i min lägenhet som är 45 kvm. Han har ett eget rum där hans viktigaste saker finns. I toalettrummet finns en toalettlåda och i den finns hö. Bredvid lådan finns en vattenskål.

Min Jättekanin har ingen matskål utan han får allt foder när vi tränar trix och när han rullar godisbollen. Han har en kattiglo, 2 olika tunnlar och en bur i vardagsrummet där han känner sig trygg.

Innan jag skaffade honom trodde jag att det skulle vara svårt att ha en frigående kanin inomhus men det har gått förvånansvärt bra. Jag trodde att han skulle gnaga på lister och göra hyss medans jag var borta.

Nästan varje gång jag kommer hem efter att han varit ensam visar det sig att han har sovit. Han ser alltid nyvaken ut när jag kommer hem. På natten är han ofta vaken men det stör inte mig som sover med öronproppar.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
Gran Giants
9/22/15, 9:11 AM
#1

Kul med en jätte i lägenhet🙂
Mina 25 styck (som finns nu inkl. ungar) bor utomhus i varsin bur året runt.  Ibland får de motionera sig ordentligt på gräsmattan i sommar samt i snö på vinter. 
Idag kör vi på höst desinfektion där i stället, alla burar och kaniners tillbehör måste rengöras och desinficeras med aktiv medel. Sen kan jag ta ett par bilder och visa de burarna som mina jättar bor i 😃

Per aspera ad astra!

emms
9/22/15, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Mio flyttade igår från min klädkammare ut i köket. Det blev så mycket bättre och han verkar supernöjd! Har en ny favvoplats i fönstret, kul för honom att han kan sitta och spana. 

I sin bur har han 2 toalådor, får se om jag kan ta bort den ena nu när jag flyttat på höet. Innan har han velat bajsa i den med hö över och kissa i den andra. Inatt hade han gjort nästan allt i samma. Dock i den lådan jag skulle vilja ta bort 😂

En sitthylla som han kan hoppa upp på fönsterbrädan från. Är nu även en dörrmatta på fönsterbrädet så han får lite grepp. 
Ett HOL sidobord från ikea där han har sitt hö i. Är nu även en filt ovanpå så han kan sitta på den. 

2 tuggleksaker i hö (inte på bilden)
2 tunnlar i kartong varav en "lite" använd.
En vattenskål, måste köpa en större dock 😉
Och en aktivitetsleksak där han får sin pellets i.

Ska försöka köpa någon tjockare filt eller yogamatta och försöka ha under filten. Den förra förstörde han helt. Blir ju lite hårt för tassarna med bara en filt. 
Och en större tunnel, fick inte plats i den förra men kan vara kul att ha i denna.

Emma

Jo3ef1n
9/22/15, 7:45 PM
#3

#1 Va smart att låta dem motionera medan man rengör burarna 🙂Så brukade jag också göra när jag hade flera kaniner. Det ska bli spännande att få se bilderna senare. 😃

#2 Va roligt och smart med sitthyllan och allt. 🙂Vad kostade sidobordet från Ikea?, jag tror att det skulle passa utmärkt för min kanin att ha hö i.😃 Undrar också vars tunnlarna kommer ifrån?

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

emms
9/22/15, 8:35 PM
#4

#3 299:- kostar det, jag skulle dock rekommendera att köpa den större, detta är lite på gränsen för trångt för Mio. Det stora kostar 499. Då får man plats med 2 ingångar och kaninen kommer garanterat få plats bättre. Kaniner föredrar oftast när det finns 2 ingångar/utgångar i ett "hus". Dom vill gärna ha en extra flyktväg. 🙂
Tunnlarna har jag hittat på gnagarboden och granngården. Mio älskar dom!

Förresten tänkte på detta innan. Har Gustav alltid varit frigående inne? Vill ju ha Mio så men vågar inte riktigt.. Rädd att han skulle få för sig att riva upp en matta eller något under nätterna. 
När jag släpper ut honom under dagarna får jag säga till honom några gånger om dagen då han får för sig att dra runt på massa grejer och smaka på bordet osv. Han vet ju om att han inte får göra det och jag ser den testande blicken i hans ögon då han gör något. Rädd att han ska fortsätta med detta när jag inte ser på.

Han har aldrig rört något i sin bur innan, alla lister och hörn är helt intakta så vet inte om han bara gör det när jag ser på heller…

Emma

Jo3ef1n
9/22/15, 10:09 PM
#5

#3 Va bra att Mio inte har rört listerna, han verkar vara riktigt skötsam! Jag ska nog köpa den större varianten av sidobordet 🙂Det är ju ett jättebra pris och jag tror den kommer till nytta. :) Intressant det här med att dem gärna vill ha en extra flyktväg :)Tunnlarna ska jag också köpa, tack för tipset!

Gustav bodde utomhus tills han var 4 månader. Första dagen efter att han hade flyttat in här i lägenheten bodde han inne i toalettrummet. Sedan började han utforska alla rum successivt, nu kan han vara överallt och han håller sig gärna i närheten av mig så det är inte svårt att övervaka.

Bordsben, stolsben och tv-bänk är av metall så han brukar aldrig röra dem. Mattorna jag har är köpta på Rusta för 199:- så det gör inget om han skulle riva sönder dem. 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Gran Giants
9/23/15, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#6

Lite "konst" kommer här. Några av våra kaninburarna i svart och vit😉. 
Och här finns en video som jag har tagit på kaninerna som motionerade sig ute medan burstädning: https://www.youtube.com/watch?v=RvgrAyrjOio&feature=share

Per aspera ad astra!

Annons:
Jo3ef1n
9/23/15, 3:17 PM
#7

# 6 Va intressant att se hur era kaniner bor! 😉Bra idé med hagen, smart att ha alla tillsammans!

Det är också roligt att se när dem motionerar sig på gräsmattan 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Galenidjur
9/23/15, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Just nu skäms jag nästan lite över hur Paco bor, men då han är/har varit väldigt sjuk har jag varit tvungen att stänga in honom i en sjukbur med inte mycket mer än sitt hus, toalådan och mat/vatten. (Finns bild på den bl.a. bland bifogade bilder). Det brukar ligga en filt på också, men den är i tvätten just nu.  Nu när han är lite bättre igen får han dock springa runt i mitt rum när jag är hemma då jag i allmänhet inte är förtjust i burar och tycker synd om honom när han är inlåst där.  

Innan han blev sjuk bodde han helt fritt i mitt rum och sov under ett skåp (hade ett hus till honom, men han valde själv att sova under skåpet så då fick det bli så) eller på sin "utsiktshylla" (en stor plastlåda, där han även hade sin matskål så att hunden inte skulle äta pelletsen 😃) och när jag var hemma öppnade jag grinden till mitt rum så han fick springa runt i huset som han ville. Det enda som begränsade honom då var grindar som jag satt upp för alla ytterdörrar + lite grindar till vissa rum i källaren. Speciellt källaren var ett roligt ställe att springa runt och busa på tyckte han. Sen på kvällarna när han blev trött la han sig och sov under/bakom soffan i vardagsrummet. 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Jo3ef1n
9/23/15, 10:13 PM
#9

#8 Buren ser mysig ut! ❤️Vilken tur att han mår bättre nu och kan springa mer fritt. Självklart hoppas vi att han snart blir helt frisk 🙂

Va gulligt det ser ut när han ligger och vilar på spånlådan 😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

BunnyGiants
9/23/15, 10:33 PM
#10

Mina djur (bortsett från hona med ungar som ockuperat hela stallet! :)) bor ute i hägn. Då vi har börjat planera flytt så har "kaninhus-bygge" börjat ta form! Får återkomma om några veckor då det förhoppningsvis kommer vara klart för kaniner att flytta in i…. Att bli helt klar tar nog en stund! Med lite tur o god vilja från vädergudarna så är det snaaaart flyttklart iallafall. Blir ett större projekt då jag vägrar sätta mina i fackbur-stl permanent, och med många jättar drar det snabbt iväg i både tid, pengar och yta. Men roligt är det och jag hoppas att alla parter blir nöjda i slutändan! :D

Galenidjur
9/23/15, 10:55 PM
#11

#9 Ja. Alltså, poängen med buren var att han skulle ha en väldigt liten yta att röra sig på + ingenting som gick att hoppa på så att han inte skulle överanstränga sig eller ramla och skada sig, men för en frisk kanin är den ju rätt tråkig. Har satt in en låda som han kan hoppa på nu dock, men sen när han är klar med medicineringen och är helt frisk ska buren bli mycket roligare + att han ska få springa runt i huset som vanligt då 🙂

Och ja? eller hur? Alltid när jag kom in i rummet låg han där på och sov eller bara höll utkik haha 😃 Brukade sätta mig bredvid och mysa med honom då.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Jo3ef1n
9/24/15, 8:34 AM
#12

#10 Va spännande med nya kaninhus 🙂 Det blir nog riktigt bra när det är klart!

#11 Okej, då förstår jag. Det är intressant att se hur han bor. Jag hoppas man får se mer av det senare.😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[RC1393]
9/29/15, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har en hästspilta som mina grabbar får dela på. Byggde hastigt om spiltan till kaninboxar när jag kom hem från LU i vintras (efter endast 4 h sömn sedan morgonen innan🤪) när jag fick veta att en fransk vädur (Ruben, eller Rubeus) skulle flytta in hos mig så jag ville gärna ha mina bägge jättar på samma ställe (har en tysk jättescheck, Levai, också). Varje box är 240x90 cm. På bilden är det (som synes!) inte Levai som sitter i den ena burhalvan utan några ungdjur på tillväxt. Snyggingen själv satt ute i en bur på bete, medan Ruben fått rumsarrest efter att ha smitit.

Annons:
Jo3ef1n
9/29/15, 2:03 PM
#14

#13 Va härligt. Så ska jag också göra om jag får tag på en stallplats någon gång 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[RC1393]
9/29/15, 2:04 PM
#15

#14 Det är rätt mysigt! Bästa är att man med en grep snabbt och enkelt kan kasta ut all skit, är så less på att styra ut allt ur fackburar🤐

Jo3ef1n
9/29/15, 2:09 PM
#16

#15 Absolut 😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Jo3ef1n
9/30/15, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Har lagt fler filtar över buren så att det ska bli mer som ett hus/kojja. Sedan har jag köpt fler aktiveringsbollar och en trekantig tunnel.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: