Annons:
Etikettfoder-och-omvårdnad
Läst 1134 ggr
Jo3ef1n
9/29/15, 7:01 AM

Vilken pellets äter era kaniner?

Vilket/vilka av dessa foder använder du? Gör en undersökning och se viket av dessa foder de flesta jättar äter.

  1. Rabbfor
  2. Stampe
  3. Cuni complete
  4. Selective
  5. Något annat

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
[RC1393]
9/29/15, 2:00 PM
#1

Rabbfor till både frassen och tysken, även dvärgarna käkar rabbfor.

Jo3ef1n
9/29/15, 2:08 PM
#2

Rabbfor är bra! 🙂

Gustav äter selective adult nu. Första veckan han bodde här åt han Cuni complete, han åt upp hela påsen ½ kg på en vecka. Sedan gick jag över till selective så det har han ätit nu i 2 månader.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

emms
9/29/15, 10:06 PM
#3

Mio får rabbfor. Tycker han är superfin på det. Hade ett annat innan men pälsen blev lite halvful på det så testade rabbfor och både vikten och pälsen är kanon nu. 🙂

Emma

Kaninhoppare
9/30/15, 8:17 PM
#4

#1 #3 Ger ni något extra för att komplettera det låga fiberinnehållet, förutom hö? Eller funkar det bra ändå? 

Jag har bestämt mig att gå över från selective jr och stampe till rabbfor och stampe, men är lite osäker just pga fiberinnehållet. 🤔

Medarbetare på Jättekanin

[RC1393]
9/30/15, 8:23 PM
#5

#4 Alltså pellets är ju komplement till hö så fibret i höet behöver man inte egentligen bry sig om, då ska man ha ett riktigt skumt hö om fiber saknas i höet. En sak om man bor i USA där kaninerna får en näve hö i veckan, då behövs hög fiberhalt, men mina käkar lätt ett halvkilo hö var om dagen så då känns det oerhört överflödigt att lägga dyra pengar på pellets när de ändå får i sig vad de behöver.

Gran Giants
10/1/15, 11:16 AM
#6

1-2 gånger per vecka ger vi  ASP till våra kaniner, men inte för att de kan få mer fiber (det finns nog i höet) utan för deras tandhälsa. De gnagar barken från aspen och "vässer" tänderna samtidigt.

Per aspera ad astra!

Annons:
Jo3ef1n
10/1/15, 11:19 AM
#7

#6 Smart med asp, gillar dem det?

Jag brukar ge rönn till Gustav :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Gran Giants
10/1/15, 11:31 AM
#8

Asp är bäst tycker jag. Det är nog hård, smakar gott och ger inga problem med mage (som förstoppning efter för mycket pil t.ex.). Plus får vi bonus - en låda av ren bastuved per vecka😃
Men rönnen funkar också utmärkt))

Per aspera ad astra!

Jo3ef1n
10/1/15, 11:51 AM
#9

#8 Va bra 😃

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[RC1393]
10/1/15, 12:38 PM
#10

#5 Menar såklart fibret i pelletsen🤦‍♂️

Kaninhoppare
10/1/15, 7:39 PM
#11

#5 Nej, det är ju sant. Men varför lägger så många pengar på riktigt dyr pellets med högt fiberinnehåll om det egentligen går lika bra med ett billigt foder? :o

Medarbetare på Jättekanin

[RC1393]
10/2/15, 8:41 AM
#12

#11 De verkar inte veta bättre. Är nästan som om man glömmer bort att ha ett bra hö, för många som man frågar om de har analys på sitt hö har ingen aning men de hävdar sig ha bästa pelletsen på marknaden. Jovisst, men matchar pelletsinnehållet höet? Nja, de vet de ju inget om eftersom de saknar analys.

Jo3ef1n
10/2/15, 9:01 AM
#13

#11 Det blir visserligen väldigt dyrt att köpa sådant foder om man har flera kaniner, särskilt om dem är stora. Dem som har en kanin kan ibland ha ett dyrare. Vissa använder dyrt fiberrikt foder för att deras kanin tycker att det smakar gott. Ett smakligt foder med hög fiberhalt kan användas som belöningsgodis utan att kaninen blir mätt. 🙂Tycker att det låter som en bra idé att blanda två olika.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Annons:
Jo3ef1n
10/2/15, 9:06 AM
#14

#12 Jag använder Selective! Allt foder är som belöning, gömmer det i olika aktiveringssaker. Han jobba och aktivera sig medans jag sitter vid datorn eller är borta. Jag ger 70g per dag & fodret kostar 300:- i månaden.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Jo3ef1n
10/2/15, 9:15 AM
#15

#12 Håller med om att bra hö är väldigt viktigt 👍

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[RC1393]
10/2/15, 9:20 AM
#16

De blir inte mätta på vanlig pellets heller om du inte ger vansinniga mängder. Mina 3 kilos kaniner tuggar glatt i sig 1 dl var på typ en kvart och går sedan över till att i samma rasande tempo sätta i sig mängder med hö. Är ca 13 % fiber i rabbfor och jag ger 199 kr/mån till 14 kaniner (övriga 11 får inte pellets). 

Har testat olika mängder pellets (rabbfor/stampe till alla) till mina köttkaniner. De som växt upp på 0,5-1 dl vardera var fina inuti medan de som fått mer hade större fettdepåer inuti utan att se feta ut på utsidan. Jag drar slutsatsen av detta att det går bra att ge fetare och fiberfattigare foder i kombination med rätt hö utan att djuren ska ta någon skada. Har ingen grund för det men antar att detsamma gäller för andra pellets. Många låter tyvärr siffror blinda dem utan att de egentligen inte har någon koll på läget.

Jo3ef1n
10/2/15, 9:38 AM
#17

#16 Okej 😊Bra val med Rabbfor tycker jag, det är ett utmärkt foder tillsammans med bra hö 🙂

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[RC1393]
10/2/15, 9:43 AM
#18

Men jag tycker givetvis alla ska få ge vilket pellets de vill. Tyvärr får jag ofta uppfattningen att de som ger pellets med högre fiberhalt ofta anser sig bättre än oss som inte fodrar med mer än vad nöden kräver och att pelletsen får högsta fokus. Pellets är trots allt bara ett kraftfoder för mig och jag er det helst inte överhuvudtaget🙂

Jo3ef1n
10/2/15, 10:08 AM
#19

#18 Absolut😉

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Upp till toppen
Annons: