Annons:
Etikettutställning
Läst 1445 ggr
silarp
2015-10-14 08:30

Utställning Belgisk jätte

Vi köpte en fin belgisk jättekanin med stamtavla osv i somras, den är född i april, och skulle kunna ställas ut under hösten… 
den är nu strax ett halvår gammal, vikt ungefär 4-5 kg kanske. Tänkte kolla om det överhuvudtaget finns utställningar i vårt län /angränsande nu i höst eller tidig vår? Vi har inte möjlighet att åka jättelångt, men inom 10 mils radie är ju ok.. vi bor i ulricehamn.  Är kaninen för liten/lätt att ställa ut? Kan man ställa ut på "vilken utställning som helst," eller är det något särskilt man ska tänka på? Vi vill ta kaninungar till våren med bra hane som oxå har stamtavla osv…  Något man ska tänka på då? (mer än allt runt kaninen, för det har jag koll på, tänker mer på vilken hane man ska välja till vit kanin, vad för kostnader som tillkommer om man vill ha stamtavla eller härstamningsbevis på ungarna och vad respektive kostar…)
jättetaxam för svar!

Annons:
Jo3ef1n
2015-10-14 08:57
#1

Jag har tyvärr ingen bra koll på utställningarna omkring Ulricehamn. Hoppas att det finns!

Det är nog en bra idé att vänta med att ställa ut henne förrän till våren. 🙂 7 - 8 månader är vad jag har hört brukar vara en bra ålder. Till en vit blåögd kanin måste man ha en vit blåögd hane. Om det är rödögd ska det helst också vara en rödögd hane om man inte vet vilken färg kaninen har bakom.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Gran Giants
2015-10-14 11:06
#2

Den bästa tiden att ställa ut en kanin är ALLTID vinter! Då är de färdiga med fällning och har bra päls. 
Dessutom tror jag att man måste vara medlem i SKAF för att ställa ut kaniner… 
Den 28/11-2015 blir en riksutställning i Mantorp. Den enda som är nära dig i det här året. Du kan besöka Västra Östergötlands KAF sida på facebook samt hemsida, kolla vad behöver man att bli med på utställningen.
https://www.facebook.com/VastraOrstergotlandsKaninforening
http://www.ostergotlandskaf.se/
Lycka till!

Per aspera ad astra!

[RC1393]
2015-10-14 12:30
#3

Ang om att ställa verkar du fått svar på så jag spinner vidare på nästa fråga omkring stamtavla.

För att utfärda stamtavla måste du vara medlem i SKAF och ha ett uppfödarnummer som kostar 100 kr. Kaninen måste även öron- eller ringmärkas. Öronmärkning föredras framför ring då skaderisken är mindre. Härstamningsbevis får vem som helst skriva på vilken kanin som helst och har inget annat värde eller syfte än att det talar om kaninens stam. En kanin med härstamningsbevis går inte att ställa ut. 

Lägsta vikt för en kanin i A-klass (som är den klassen man ställer i för att kunna stambokföra kaninen) är 7,01 kg. Klass A kan man ställa i från 6 månaders ålder. Du får ställa i ungdjursklass (Klass B) fram till 8 månader för jättekanin.

silarp
2015-10-17 13:39
#4

OJ så många bra svar jag fått!!! Stort tack till alla! nu blev jag lite klokare!!
Uppfödarnummer, -hur "får" man det?
hon är ju precis 6 mån nu, så det går nog vänta lite då… ska se vad jag hittar i vinter för något…
Tänkte para på vårvintern, hon själv är tatuerad/öronmärkt, så det kommer jag nog göra på ungarna oxå, känns vettigare. 
hon har nog röda ögon om jag inte minns fel… ! Men det var jättebra att ni tipsade om detta! 
Att välja en blåfärgad hane till denna kanin är inte att rekommendera alltså? 
Stort tack för era svar! ska hålla ögonen öppna efter ev lämplig utställning!

måste denna kanin stamboksföras för att kunna få papper på sina ungar?
(är helt inne i hästvärlden så jag måste fråga om typ ALLT!)

Gran Giants
2015-10-17 14:56
#5

http://www.skaf.cybersite.nu/
Det är SKAFs hemsida, det är det du behöver))

Per aspera ad astra!

Upp till toppen
Annons: