Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 954 ggr
catosi
3/9/16, 12:40 PM

Att ha en jätte kanin??

jag ska kanske skaffa en Belgisk jätte. Är det någon som vet hur de är i temperament? Hur stor bur ska man ha? hur högt staket? Är dom lata av sig eller framåt och nyfikna? Går det att hoppa med dom?

Jag skulle bli jätteglad om någon ville besvara mina frågor.

Annons:
Kaninhoppare
3/12/16, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad roligt att du funderar på en Belgisk jätte! 🙂

De är jättetrevliga kaniner överlag, och älskar sällskap och nya äventyr. Alla individer skiljer sig självklart från varandra, men man brukar säga att BJ:n inte är så mycket att bära runt på. Som vuxna väger de mycket, och känner sig därför mycket osäkra i famnen. Vissa jättar går knappt att bära alls i vuxen ålder, men om man kämpar på med träningen sen den är liten så kan det gå att vänja in. 

Belgiska jättar gillar ofta att vara kring människor, liv och rörelse och är väldigt nyfikna av sig. Det är ingen direkt kelkanin som ligger still i knäet timtal, utan föredrar oftast kortare kelstunder på markhöjd. Man brukar säga att jättarna blir lite som hundar. De är lätta att få tama och otroligt roliga av sig. Dock gäller det att man är bestämd av sig, då de är stora och väldigt envisa. 

Buren ska enligt lag vara minst 0,9 kvadratmeter, och den kortaste sidan får vara 70 cm. 2019 kommer nya lagar kring burmåtten, dessa hittar du HÄR .  Då dessa är de absolut minsta måtten, så rekommenderar jag att du har en betydligt större bur till din framtida jätte. Stora inhägnader, frihet på gården eller lösgående inomhus är att föredra om möjligheten finns. 

När du säger staket gissar jag att du tänker på till hagen? Det är olika för olika jättar, vissa hoppar mer än gärna över höga höjder, andra stannar där de ska även om staketet är lågt. Själv har jag ca 2 m högt staket i min hage, då min jätte hoppade över ett som var på 1,5 m. 

Det går att hoppa med jättar, ja, men dock på "egen risk". Det gäller att du ser till att den har ordentligt med muskler och en inte allt för hög vikt. En jätte på 6-7 kg funkar att hoppa med om man är uppmärksam och använder sunt förnuft. En jätte på 10 kg bör du nog inte hoppa mer än på skoj med på mycket låga hinder. Detta för att jättens höga vikt kan skada frambenen då den landar efter ett högt hopp. 

Jag hoppar med min jätte, men då är han inte tyngre än 6 kg. 

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar, annars är det bara att höra av sig i PM eller här nedanför. Lycka till! 🌺

Medarbetare på Jättekanin

Upp till toppen
Annons: