Annons:
Etikettjättar-och-andra-djur
Läst 776 ggr
[MiraForever]
8/2/16, 5:43 PM

Fransk Vädur.

Jag har öppnat ögonen för den här rasen enormt mycket! Känner att den här rasen på nåt sätt passar mig. Jag älskar stora kaniner med hängande öron. Men nu vill jag veta passar den här rasen min personlighet tycker ni? Kan berätta kort om min personlighet:)

Frågor:
1.Jag tycker om kaniner med hängande öron och stora kaniner. För mig känns det som att ha en riktigt gosig vän. Som kan sova brevid mig och följa efter och bara ligga och gosa i famnen i timmar. Kan en Fransk Vädur vara en ras för mig då?

2. Kan man ha en innebur som står öppen dygnet runt där det finns hö, spån, halm, vattenflaska och matskål? Samt utanför buren ska det finnas ett kartong hus, toarullar att gnaga på, då och då kvistar att gnaga på, en vatten skål, nåra lådor som jag kan lägga på varandra så att kaninen kan sitta högre upp, höleksaker, filtar och handukar att krafsa i. Funkar det?

3. Efter som att det kommer att bli svårare att ge flera timmar åt kaninen så har jag kommit på lösningar för det;) Kommer att sitta på golvet och göra läxor så att kaninen kan nosa på mig och få klappar på huvudet, lägga mig tidigare samt gå upp tidigare. Tex går upp kl06:30 och går och lägger mig 20:30.

Annons:
Galenidjur
8/2/16, 8:27 PM
#1

1. Sånt är såklart individuellt, men vad jag har förstått är bl.a. fransk vädur en av de mer mysiga raserna. Däremot är kaniner generellt inte sånna djur som gärna sitter i knät och myser och så. Visst finns det sånna individer också, men det är inte något du ska förvänta dig av en kanin. Däremot kan de ändå vara riktiga mysgrisar, fast på  på sin egen "nivå", dvs marken. Min Paco älskar att bli klappad på när han ligger på golvet. Då sträcker han ut sig så mycket han bara kan och myser riktigt ordentligt . Men i mitt knä har han bara suttit en enda gång (han somnade) och då vart jag väldigt förvånad. 

Däremot är de rätt sociala. Skulle jag beskriva dem så är de lite som katter. Är inte jätteklängiga så som hundar kan vara, men är ändå sociala och intresserade av sina ägare. Kommer fram och hälsar ibland och håller sig liksom i närheten av en och kan få för sig att följa efter ibland också. På kvällarna när alla andra sover t.ex. får jag inte gå nånstans utan min kaninvakt haha. Så fort jag går iväg kommer han springande efter mig. Inte ens på toaletten får man gå ifred ahaha. 

Och hängande öron har de ju helt klart så där har du hittat rätt ;)  

2. Absolut. Så har jag det själv. Tycker det låter som en bra plan du har. 

3. Låter jättefint att du är villig att lägga ner så mycket tid på din kanin :)  Jag själv är hemma rätt mycket, men det blir ju ändå vissa dagar då han får vara ensam många timmar. Löser detta genom att nästan alltid ge honom en liten klapp varje gång jag går förbi honom och att , minst en gång per dag (fast helst oftare) sätta mig ner med honom och klappa och pussa och bara mysa med honom helt på hans villkor (dvs tills han reser sig upp och går iväg. Det kan bli en rätt lång stund, men det klagar inte jag över haha). Man får göra vad man kan helt enkelt :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[MiraForever]
8/2/16, 8:36 PM
#2

#1 Hur klipper man klorna, kollar så att det ser fint ut runt analöppningen?

Galenidjur
8/2/16, 9:07 PM
#3

#2 Jag är absolut ingen expert på detta, och på min kanin har det inte behövts för varje gång vi kollar är klorna jättekorta (antar att slipar ner dem när han går? Fattar verkligen inte). Men ett bra sätt vad jag har hört är att lägga dem på rygg helt enkelt, då hamnar de i någon slags "trans" och rör sig inte. Då kan man lätt klippa klorna och även kolla allt annat.  

Här är en video i ämnet, men det finns hur många som helst på youtube så du kan kolla runt. Tyckte denna var bra dock för den visar också ett diagram över hur nageln ser ut och så runt 1 minut in i videon.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: