Annons:
Etikettallmänt-jätteprat
Läst 680 ggr
jattescheck
1/25/19, 11:24 PM

Förstoppning

Jag har en tysk jättescheck som jag misstänker kan ha förstoppning. Verkar mindre  på alerten än annars. Kan jag massera hans mage? Har också läst att man kan ge någon sked olja -vad för sort och rent praktiskt, hur får jag i kaninen det?Han äter pellets på fm, + några salladsblad och yvå bitar morot. Så ute på altan får han pinnar att gnaga på. På em morotsbitar och romansallad. Och ordentligt med hö. Sen gömmer jag en bit äpple i en tom toarulle, så får han jobba för att få ut det Han är galen i banan,  blir nog två i veckan. Ska jag massera hans mage?

Annons:
Twix*
2/1/19, 10:25 AM
#1

Hoppas situationen löste sig för dig TS men magproblem kan komma tillbaka. Jag har en äldre hona som får magtrassel några få gånger under vinterhalvåret. Detta har löst sig med värme (hon får låg temp) och massa magmassage samt CriticalCare.

Jag skulle nästa sluta ge banan, 2 i veckan är alldeles för mycket! Kanske kan jämföras med två halvfulla godispåsar i veckan ungefär. En diet på 95-100% grovt hö gör verkligen under för en kaninmage. Även äpple, morot och sallad bör du sluta ge dagligen. Hö, hö och mer hö sedan om du vill ge något extra gott kan du ge färska örter eller andra nyttigare grönsaker. 

Hur mycket pellets får kaninen och vilken sort?

Upp till toppen
Annons: